Porsche 997


In 2004, zeven jaar na de introductie van de 996, trekt Porsche het doek van de nieuwe generatie 911. Intern wordt er dan gesproken over de Porsche 997. Ten opzichte van zijn voorganger, is de Porsche 997 eerder een evolutie dan een revolutie. Zowel technisch als optisch is de Porsche 997 een doorontwikkeling van de 996. Hierbij is goed geluisterd naar de kritiek die deze generatie kreeg. Optisch is de grootste verandering het terugkomen van de meer traditionele ronde koplampen, met gescheiden richtingaanwijzers in de voorbumper. Ook het interieur kreeg een flinke metamorfose, waarbij een groter gebruik van premium materialen zorgt voor een meer solide en degelijk aanvoelend geheel. Voor het eerst is er optioneel een onderstel met actieve dempers leverbaar, wat de Porsche 997 een nog veelzijdigere auto maakt.

Tot de facelift in 2008, wordt er voor de Carrera (4) dezelfde 3.6 liter boxer gebruikt als in de tweede serie 996. De Carrera (4) S krijgt van deze motor een doorontwikkeling mee, met een vergrote cilinderinhoud van 3.8 liter. De Porsche 997 Turbo en de GT-modellen verlieten de fabriekshallen met een 3.6 liter boxer, die zijn oorsprong vindt in de racerij. Bij de Turbo en de GT2 wordt gebruikgemaakt van turbo’s met variabele geometrie, bij introductie een primeur voor een benzinemotor. De motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een automaat met 5 versnellingen. Bij de Carrera 4(S) en de Turbo geschiedt de aandrijving over alle vier de wielen, wat in alle weersomstandigheden zorgt voor een bruikbare en veilige sportwagen.  

In 2008 brengt een facelift nieuw ontwikkelde direct ingespoten motoren met zich mee (DFI) en is er voortaan de keuze voor een 7-bak automaat met dubbele koppeling (PDK). De verlichting krijgt een kleine update met gebruik van LED’s en het interieur wordt voorzien van een nieuwe generatie Porsche Communication System (PCM). Met de Porsche 997 vult Porsche alle tekortkomingen van de 996 aan. Ten opzichte van zijn grotere en zwaardere opvolger, de 991, wordt de Porsche 997 vaak gezien als een puurdere rijdersauto.
 

Voordelen Porsche 997
  • verfijnde en veelzijdige rijeigenschappen
  • ​onderhoudsvriendelijk
  • PDK bak nog steeds hypermodern
  • een groot en divers aanbod
  • zeer waardevast
Nadelen Porsche 997
  • duurder dan de 996
  • uitlaatgeluid DFI-motoren wat rustiger
  • ​PCM wat verouderd


Ons aanbod van de Porsche 997